Hírek

Az a cél, hogy idejöhessenek azok, akik kiszorulnak a hideg tornateremből

Interjú Varga Jánossal
Fekete Anikó
“Mi soha nem azon tanakodtunk, hogy hogyan legyünk „cool”-ok; az a cél, hogy idejöhessenek azok, akik kiszorulnak a hideg tornateremből.”

Varga Jánossal, a Zöld Macska Diákpince egyik vezetőjével beszélgettem a diákszínházi befogadóhely nehézségeiről.

Mióta létezik a budapesti Zöld Macska Diákpince?

A Zöld Macska 2000 eleje óta létezik. Ekkor jutottunk el oda a feleségemmel, Letenyei Krisztinával, hogy megszerezhettük ezt a helyet, és nekiállhattunk a barátainkkal együtt „szétverni”. Az 1990-es években ez egy sörfőzde volt, csak tönkrement. Utána évekig üresen állt. Amikor idejöttünk, minden romokban hevert. A barátaink, akkori diákjaink és ismerőseink, üzletfeleink segítettek szétszedni és valamilyen módon használható állapotba hozni ezt a helyet. Köszönet mindenkinek visszamenőleg is! Nélkülük ez a hely nem lehetett volna ilyen jó és működőképes az elmúlt tíz évben.

Mióta funkcionál diákszínházi befogadóhelyként?

Ez csak önfeláldozással megy

Interjú Tóth Zoltánnal
Fekete Anikó
„Ez csak önfeláldozással megy. Nem tudom máshogy elképzelni, csak hatalmas akarattal, erővel, sok nélkülözéssel.”

Ezúton is köszönöm az beszélgetést Tóth Zoltánnak, a pécsi diákszínjátszó műhely egyik csoportvezetőjének, az Apolló Kulturális Egyesület vezetőjének.

Mesélj diákszínházi élményeidről!

Az első színpadi élményem az volt, amikor harmadik osztályos koromban az általános iskolás napközis tanárnőnk csinált egy előadást. Ő nem annyira szeretett engem, ezért megkaptam a fantasztikus „ház” szerepét. Borzasztó volt, álltam és fogtam egy házikót negyedórán keresztül. Édesanyámnak megmondtam, hogy én ezt soha többé… Anyukám diákszínpados volt Leszkovszky Albinnál. Később két középiskolába jelentkeztem: a Telekibe Székesfehérvárra, és a sárbogárdi Petőfi Gimnáziumba. Anyukám elvitt Albinhoz játszani. Kiderült, hogy felvettek mind a két helyre, de módosítottunk a sorrenden a színjátszó miatt. Sárbogárdra mentem, és Albinnál játszottam hat évig.

Hogy alakult az életed, miután befejezted a színjátszást Albinnál?

Mit fejleszthetünk a drámapedagógia segítségével?

  • a szociális és kommunikációs képességeket
  • a konfliktus kezelést
  • a reakcióképességet
  • a probléma megoldó képességet

A drámapedagógia magyarországi története

A drámapedagógia magyarországi története az 1970-es évek elejére datálható, ekkor a legteljesebb kidolgozottságát Angliában elért reformpedagógia közvetítő országok és személyek segítségével jut el Magyarországra. Hazánkban eleinte elsősorban a gyermek- és diákszínjátszó csoportok munkájában, továbbá a játszóházi dramatikus foglalkozásokon kap teret.

Mi is az a drámapedagógia

Tölgyessy Zsuzsanna: Mi is az a drámapedagógia

Zalay Szabolcs: A megértés élménye. A konstruktív drámapedagógia alternatív áramlata (konyvtar.uni-pannon.hu)

Mit fejleszthetünk a drámapedagógia segítségével?