Csoportos

DRÁMAÓRA (Tanítási dráma) csoportos foglalkozás

A drámaóra során élményszerűbbé, átélhetőbbé válik a tananyag. A gyerekek részeseivé válhatnak az ismeretek befogadásának, nem csak passzív szereplői a tanóráknak, hanem alkotói, szerzői is hiszen az átélt élmény a garancia erre.
Az így vezetett órán a gyerek is közvetlenül érintett a tudásanyag megszerzésének módjában. A drámapedagógia legfontosabb értéke a foglalkozások légkörében, hangulatában rejlik. Ha feltétel nélküli elfogadást és támogatást érez a gyerek , már elnyertük a bizalmát.
Itt lehet kérdezni, nincs rossz kérdés és nincs rossz válasz!

Néhány példa a különböző korosztályoknak ajánlott órákból:

  • „A szomorú királykisasszony”

Az óvodás korosztálynak készült történetben, nem játszik senki a királykisasszonnyal, ezért sír állandóan. De miért nem játszik vele senki?

  • „Pettyetlen Katica”

 Miért viszonyul egy közösség negatívan egy tagjuk fizikai másságához? 1.-2.osztály

  • „A szegény szabó”

Többet ér-e a pénz a cselekvési szabadságomnál? 2.-3.osztály

  • „Almira”

 A történet egy keleti mesés birodalomban játszódik, ahol apa és lánya együtt él.  De mit tehet egy gyermek, ha rájön apja sötét terveire? 2.-3. osztály

  • „Szent Margit legendája”

Bepillantunk a legenda történetbe, megvizsgáljuk a király fogadalmát.

Választ keresünk arra: Hogyan tudja feldolgozni egy gyermek ha el kell válnia családjától? 3.-4.osztály

  •  „Fürdés”

Kosztolányi Dezső: Fürdés c. novellája alpján azt vizsgáljuk, hogy: az apa rejtett érzései hogyan befolyásolják tettét? 7.-8. osztály

  • „Agnus dei”

Az angol bentlakásos iskola rejtelmes életébe pillantuk be, egy fiú viszontagságain kersztül, s megnézzük, hogy egy gyermek, elhagyva családját, hogyan boldogul, ha társai „ piszkálni” kezdik. 5.-6. osztály

  • „Beszéljük meg !„

A kamaszkor egyik nagy kíhívása, hogy a kísértésnek engedjenek-e vagy sem.  Ilyen kísértés a drog is , de: Hogyan tud segíteni a szülő ebben az esetben, ha ellenállásba ütközik?  17-18 éves korosztály

  •  „Hovatovább”

A kisfelnőtt is a család része, nem nézi jó szemmel szülei készülő válását. Mennyire kell felelősséget vállalni a gyermeknek szülei boldogulásáért? 16-17 évesek

  • „Vele vagy nélküle„

  A családalapítás nagy dilemmái már a fiatalokat is érdeklik, de: Befolyásolhatja-e a szülő gyermeke felnőtt döntési szabadságát? 17-18 évesek

A drámaórák 2X45 perces időtartamban, min. 12 fővel játszhatóak.
Helyigény: tanterem félretolt padokkal
Természetesen minden osztálynál, egy aktuális problémára is lehet drámaórát keresni, ehhez előzetes egyeztetés szükséges.

RENDHAGYÓ IRODALOM ÓRA

Ez a 45 perces óra nem megzenésített verseken, vagy művészi tolmácsoláson keresztül akar közelebb kerülni a gyerekekhez és a tananyaghoz. Olyan irodalmi művekkel foglalkozom melyek dramatizálhatóak, a játékos feldolgozás során valódi élményként fogadja be azt a gyerek, közelebb kerülve így a tananyaghoz.

  • 5.osztály: János vitéz
  • 6.osztály: Kőmíves Kelemen,Toldi
  • 7. osztály:  
  • 8.osztály: Örkény egypercesek

RENDHAGYÓ OSZTÁLYFŐNÖKI ÓRA
 
Minden osztálynál felmerülnek olyan témák, amikről kényes, vagy nehéz beszélni, amit prevenciós céllal jobb előhozni. Ezeknek a témáknak a megbeszélését és feldolgozását segítheti egy ilyen 45 perces óra.

Az óra alatt felépített fiktív világon belül,  valós problémákkal találkoznak a gyerekek, s ezekből a találkozásokból valós tudásra és tapasztalatra tesznek szert. Az ilyen helyzetek alkalmasak arra, hogy különböző gondolatokat, szerepeket, értékeket cselekvésben próbáljanak ki, és ezt „ átmentsék” a mindennapi  lethelyzeteikbe.

A klasszikus játék csoportok mint : ismerkedő játékok, kapcsolatteremtő gyakorlatok,improvizációs játékok, bizalomjátékok stb. mellett figyelembe kell venni az adott csoport összetételét, együttlétének célját, azonosságaik és különbözőségeik összetételét, életkorát is. Mindezek fényében tudjuk összeállítani az adott csoport számára a legmegfelelőbb programot. Ez a lehetőség nem csak felnőttek, hanem gyerek csoportok számára is hasznos, pl. projektek, alkalmi társulások munkájának megalapozásához.

  • Csoport létszám: 10 főtől
  • Helyigény: üres terem
  • Időkeret: megbeszélés tárgya, min. 1,5 óra